3 November 2012

Dags att tänka om

Ofta hör jag folk påstå att det inte går att äta gott i Storbrittannien. Fel, fel, fel säger jag som Brasse Brännström i Fem myror är fler än fyra elefanter. De brittiska öarna har ett kulet klimat. Det regnar mycket och det kan vara råkallt under alla årstider. Med ett sådant klimat behövs det energirik kost. 'A hearty meal' ger krafter och värmer innan man ska ut igen.

Nigella, Jamie, Rick och Gordon har under de senaste decennierna uppmuntrat britterna att börja uppskatta och använda de underbara råvarorna som växer i trädgårdar och odlingar land och rike runt. Växtsäsongen där är mycket längre än här i Finland där vi skryter med kalakukko, memma och inlagd sill. Hallå. Dags att tänka om.

Middag som intogs vid puben Twice Brewed Inn i byn
Hexham.  (Bild: Solveig Nylund)
Ikväll samlas mina medvandrare från sommarens tur i norra England hos mig kring en måltid som ska ta oss tillbaka till de vindpinade nejderna längs med Hadrian's Wall.  På menyn finns haggis (levererades av en vänlig kollega som besökte Edinburgh i början av veckan) och sticky toffee pudding.

2 comments:

  1. Kalakukko och Haggis är innehållsmässigt lika äckliga båda två :) Den ena rätten ter sig inte ett det minsta mer attraktiv än den andra.
    Däremot finns det också i Finland många fina råvaror som växer i trägårdarna under vår korta säsong. Det finns inhemskt kött och inhemsk fisk.
    Det finns mycket att upptäcka i de inhemska råvarorna. Välgjord och välsmakande mat kräver tid och känsla som du säger ovan. Modernt kallas det "slow food". Det har jag hållit på med hela mitt köksliv.
    Det brittiska köket serverar säkert mycket gott också :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag kritiserar inte det finska köket; vi har stolta traditioner men jag önskar att folk tog reda på innan de drämmer till med vad som inte kan vara annat än förutfattade meningar. Ett land där man fortfarande kan handla i specialbutiker för kött, fisk och grönsaker och som jämfört med oss har ett mycket tätare nätverk av lokala marknader där bönderna själva säljer sina produkter - det står sig bra i jämförelsen med super market-Finland.

      Delete