6 November 2012

Jag hoppar av metron

Det finns få saker som metropassagerarna avskyr så högt som dödtid på perrongen. Det vet jag av egen erfarenhet. Metron är det snabbaste färdmedlet i stan så tre-fyra minuters väntetid passar inte in i profilen och perrong-limbot ska därför undvikas, till varje pris. Två gånger i höst har jag - efter att ha kämpat mig igenom massan som tränger sig in samtidigt som avstigarna ska ut - nästan blivit nedsprungen av panikslagna Brändöbor som sprängt in på perrongen för att hinna med just det där tåget tåget vars dörrar håller på att stängas. Nu är det slut och jag väljer bort två-minutersfärden och  går i ensamt majestät genom Hertonäs koloniträdgård och över bron till Brändö. Idag kom slasksnön ner horisontellt men det gjorde ingenting för det finns ju inga dåliga kläder, bara dåliga väder. Eller hur det nu heter.

No comments:

Post a Comment