5 November 2012

Jag faller till föga

Jag känner en oemotståndlig lust att sträcka mig efter skatten som ligger längst in i mitt CD-skåp, julmusiken. Men så här i början på november ska jag försöka ge mig till tåls. Jag brukar alltid börja smyglyssna i november och inte tröttna förrän julveckan är över. Men säsongen är ju så kort och min samling med julmusik är så stor så nu tar jag och plockar litet med skivorna åtminstone. Överst på högen syns min storstora favorit Folkjul. 

Ikväll, med novembervätan droppande på mitt fönster, så skulle det vara välkommet med något så jag faller till föga och lyssnar på den irländska kören Anúna som sjunger Winter Songs. Det blir en liten glöggskvätt också.

6 comments:

  1. Sky Radio har redan öppnat sin Christmas Station och jag är sååå frestad. Men jag har orkat hålla mig. Men nu när du nämde Winter Songs så blev jag påmind om en skiva med Sting som jag köpte för ett par år sedan: If On a Winter's Night. Där är också allhelgonamusik, så jag kunde smygstarta helt legitimt med den. ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oj, den skivan skulle jag vilja ha + den där han sjunger John Dowland. Vi får ta en kväll närmare julen då vi spisar julskivor! Hurra!

      Delete
  2. Hillevi, du är hopplös! Jag tycker du kan köpa en chokokalender i morgon och vräka i dig bitarna ur alla luckor på kvällen :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Been there, done that. Jag försöker sockerfasta ända fram till jula så chokon får vänta. Men det där borde jag ha hållit för mej själv.

      Delete
  3. Hej, det är Tuija från kören... :) Jag försöker skriva på svenska, men det ska bli många fel, tror jag, tyvärr. Hoppas att du förstår mig! Anyway, jag är "jouluhöperö" och också en jul-/vintermusikentusiast. Det ser ut, att vi har några samma skivor, till exempel den där Folkjul-skivan, som jag tycker också mycket om. Mina störstä favoriter är kanske vintermusikskivan av Sting (jag har också varit i hans vintermusikkonsert i Baden-Baden och det var otroligt härligt!), Die Weinahctshistorien av Heinrich Schütz spelad av The King's Consort och 50 Words for Snow av Kate Bush. Men jag skulle vilja hitta något nytt också. Har du hittat nya intresanta julskivor i år?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuija, din svenska löper som välslipade medar på hal is. Underbart! Jag har inga nya skivor men tack för de som du räknade upp. Kate Bush, The King's consort och Sting tror jag alla skulle passa utmärkt väl i min samling! Jag hör av mig om jag kommer på nåt intressant.

      Delete