18 December 2012

Nu flyttar jag till Slätthög

Jag läser småländska Slätthögs församlings jultidning som finns att ladda ner på komminister Christian Braws hemsida och hinner bara läsa ledaren så drabbar mig insikten att dit vill jag nog flytta. Här är en bygd som tar vara på sina mänskliga resurser och som sjuder av liv. Jag vill också stå i vägkurvan i skogen och se bilarna i rallytävlingen Dackefejden dra förbi så dammet virvlar. Tävlingen gick genom - håll i er nu - Flishult. Ung och gammal deltar i veckogymnastiken i Slätthögsskolan och fisketävling har de också. Så rullar det på i Slätthög; en bygd där man värnar om sina minnen samtidigt som man blickar framåt och där eldsjälarna i såväl jaktlaget som rödakorskretsen hyllas.

Och jag bara känner att jag vill ha en del av den här kakan. Ni i Flishult, Klasentorp och Mistelås: vänta på mig, jag vill också vara med!

2 comments:

  1. De svenska ortnamnen kan vara så kul. Skrythult till exempel...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo, de är hemtrevliga och trygga och ger mycket angenäma associationer. Jag är nog väldigt influerad av Lönnebergaromantiken, men det kan inte hjälpas.

      Delete