19 December 2012

En stor legend

På Luciamorgon njöt jag av en vacker och välregisserad Luciafest från Uppsala domkyrka. Förutom domkyrkans egna körer, en flickkör och en gosskör, uppträdde Helen Sjöholm med en nyskriven julsång, Vinterhamn. Benny Andersson har åter komponerat en melodi som lyfter - okomplicerad och sympatisk. Ordsnickaren Björn Ulvaeus bidrar med texten som harmonierar, perfekt.

Dagarna efter Lucia lyssnade jag igenom sången flera gånger, men det var en strof som jag inte uppfattade först. Så här lyder andra versen:

I ditt namn finns en ton av is och snökristaller,
men mer av gran och tända ljus.
Vinterhamn, vinterhamn
när nysnön sakta faller
då kommer julen till mitt hus.
Och med den en man, en gudasänd,
och nu gläds vi åt en stor legend.
Den är var mans och vår är också hans
törnekrans.

Jag tycker mycket om julsånger som knyter ihop julens evangelium med påskens. Men här finns det något som skorrar, ordet 'legend'. Ord är viktiga eftersom de faktiskt betyder något, så därför vände jag mig till lexika. SAOL säger "helgonberättelse, sägen". Bonniers svenska ordbok säger: "helgonberättelse, saga, myt" och Norstedts svenska ordbok säger: "berättelse om (främst) övernaturliga händelser i framstående religiös personlighets liv, helgonberättelse, uppdiktad historia, ohållbar föreställning." Den första definitionen i Norstedts förklaring ger möjligen, med god vilja, lite tolkningsmån; i övrigt är det raka besked och det gör Vinterhamn till en smått problematisk julsång för mig, men det kan jag leva med. Jag hoppas bara att den inte etablerar sig i psalmboken och kyrkorummet för då är vi ute på djupt vatten.

9 comments:

  1. Vacker sång! Djupt vatten? Där är vår kyrka och våra församlingar redan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Leif jag håller med, det är en vacker sång. Konstigt blir det däremot om man samlas till julfester och gudstjänster under jultiden bara för att man gläds åt en legend.

      Delete
  2. Jag är förvånad över att ateisten Björn Ulvaeus vill bidra med en sådan sång. Även om han slår legend-stämpeln i sångtexten lyfter han ju ändå fram en del av det kristna budskapet i texten. Förbryllande.

    Jag kommer att tänka på hur han gick an på Killers sångare Brandon Flowers i Skavlan. Brandon var där för att tala om sin musik, men det blev mer tro kontra ateism när Björn Ulvaeus började ställa frågor till honom.
    http://www.youtube.com/watch?v=-6Z9ikbNM9g

    ReplyDelete
    Replies
    1. Då författare eller musiker publicerar sitt material, släpper ut det på marknaden så avstår de även från tolkningsrättigheterna. Var och en av läsarna eller användarna har rätt till sin syn på saken. För Björn Ulvaeus var skrivandet av den här sångtexten knappast annorlunda än om han skrivit en om tomten och alla som lyssnar och sjunger Vinterhamn i fortsättningen kommer att lägga ner olika betydelser i texten. "The devil is in the details" brukar man säga.

      Delete
  3. Själv har jag enorma problem med hela statskyrkan, så jag tycker att vacker musik som berör mitt hjärta och själ aldrig kan vara fel. Vi är många vilsna själar som inte känner oss rätta i kyrkan, så snälla ta inte bort vacker musik från oss! I det svenska kyrkorummet lär den redan vara etablerad.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Åsa jag förstår att den tilltalar, precis som Koppången och jag tänker inte driva den här saken. Jag bara önskar att man tänker till så man inte river bort mattan under de egna fötterna så att säga.

      Delete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. En otydlig sångtext gör det inte lättare för en vilsen själ. Den här sången har inget att göra i kyrkorummet hur fin den sen än må vara. Det finns julmusik där både text och musik står över ovannämnda sång. Vill man ändå lyssna till den väljer man ett annat utrymme än kyrkan. Lögner och halvsanningar har inget i kyrkan att göra.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tycker att kyrkan gör bäst i att vara ärlig både mot sökare och mot sig själv; d.v.s. ta både människor och sitt budskap på allvar. Dessutom förtjänar det som sägs och sjungs att tas på allvar annars blir det mest en dekoration och det har vi så det räcker till och blir över i samhället idag.

      Delete