24 December 2012

Currier and Ives

It will nearly be like a picture print by Currier and Ives

Så lyder en strof ur sista versen av Sleigh Bells. Den här julkulturella referensen har jag inte förstått förrän nu. Jag minns den också från en av mina favoritserier på TV - The West Wing. I ett av julavsnitten konstaterar presidentfrun Abby att deras familj av arbetsnarkomaner aldrig haft den perfekta bilderboksjulen, "we've never been Currier and Ives" säger hon.

Från 1834 till 1895 drev Nathaniel Currier and James Merritt Ives en framgångsrik firma som producerade prisvärda tryck och litografier för massorna. De hade enorm genomslagskraft och är stämningsfulla och detaljrika i sin avbildning av USA under 1800-talet.

Det är alltså sånt här man googlar tidigt på julaftonsmorgon då alla andra sover.

2 comments:

  1. Jag lärde mig det här för några år sedan när jag fick ett julkort från USA och kikade på texten om motivets ursprung. "Plong," sa det när polletten trillade ner, och julsången i fråga började spela i skallen. Det är kul med aha-ögonblick. :) God jul!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo, bilderna är nog bekanta. Jag tycker speciellt mycket om vintervyerna som det finns massor av om man googlar. God jul på dej med, Annika!

      Delete