20 December 2012

Frusen kuse

Ålderstigen frusen kuse
Min frys är liten, dock hade en kuse lyckats hålla sig gömd - längst in - i ett helt år. Den hade jag ingen större lust att tugga i mig. Däremot blev jag sugen på saffransbulle och med ett paket saffran på väg att bli gammalt följde en cyberjakt på ett bra recept med det gula guldet. Efter ett tag hittade jag Cornish Saffron Cake. Det är en luftig lätt vetedeg och den färdiga kakan påminner en aning om brioche. Här följer en översättning av receptet men kolla gärna de fina bilderna på bloggen Baking for Britain.

Cornish Saffron Cake

1 pkt saffran
300 ml het mjölk
500 gr vetemjöl
1 tsk fint havssalt
150 gr osaltat smör i kuber
50 gr ljust farinsocker
15 gr färsk jäst eller 7 gr torrjäst
80-100 gr russin

  1. Blanda saffran med den heta mjölken. Låt stå så smaken kommer till sin rätt.
  2. Smörj en avlång brödform.
  3. Blanda mjöl och salt i en stor skål. Tillsätt smöret och blanda tills det påminner om brödsmulor till konsistensen. Rör i sockret och blanda väl.
  4. Om mjölken hunnit svalna kan du hetta upp den till fingertemperatur. Blanda i jästen så den väcks. Gör detsamma med torrjästen såvida det inte är sådan torrjäst som kan blandas direkt i mjölet. Kolla förpackningen.
  5. Gör en grop i mjölet och häll i mjölk- och jästblandningen. Arbeta in mjölet med handen. Fortsätt knåda ca. 10 minuter. Jag knådade vidare i bunken så slapp jag tillsätta mera mjöl. Saffran har ju en uttorkande effekt så det lönar sig att vara försiktig med mjölet.
  6. Tillsätt russinen i omgångar och knåda ytterligare ca. 1 minut.
  7. Lägg degen i formen och placera den i en plastpåse som du knyter ordentligt. Se till att det finns jäsningsmån uppåt. Låt jäsa 1 - 3 timmar beroende på temperaturen i köket.
  8. Värm ugnen till 180 grader och grädda i ca. 1 timme. Kakan blir vackert gyllenbrun och ska låta ihålig då du knackar på undersidan.

No comments:

Post a Comment