9 January 2013

Reader, I married him

"Reader, I married him" är en av litteraturens odödliga fraser som jag inte har läst i kontext förrän nu. Som student i engelska språket och litteraturen så led jag en del samvetskval över den här bildningsluckan. Men det fanns mycket att läsa och under studietiden så föredrog jag sydstatsgroteskerna.

När jag nu läste romanen så märkte jag till min förvåning att Rochester inte alls var den skurk som kritiker och litteraturvetare utmålat honom som. Jag gillar honom faktiskt; men här får jag erkänna att Toby Stephens som Edward Rochester i BBC produktionen från 2006 nog har färgat mitt omdöme.

Hursomhelst, sporrad av den här framgången så kanske jag också tar och läser ut The Sound and the Fury. Den har jag hållit på med i snart 15 år.

No comments:

Post a Comment