1 January 2013

Nyårsmelankoli

Jag blir melankolisk till sinnes varje år som julen närmar sig sitt slut. Hela december tillbringar jag i förväntan med julmusiken ljudande i öronen. Den första glöggflaskan inhandlas och jag sjunker allt djupare ner i julmyspsykosen. Mellan julmiddagar och kafferep läser jag i tidningen om den stora stygga världen för att sedan retirera till en bekväm plats där jag värmd av pläd och sjal åter försjunker in i julklappsbokens eller favoritfilmens värld.

Igår var det nyårsafton och medan glöden i den sena trivselbrasan falnade kändes det litet som då Per Gessle och Gyllene Tider sjunger "när alla vännerna gått hem och festen är slut för länge sen [...] då börjar man tveka att ta nya tag."

Men nya tag ska jag ta för snart vaknar nattgästerna och då rullar det vidare med långfrukost på årets första dag.

No comments:

Post a Comment