3 August 2013

Pimp my marmalade

Först ska jag säga att jag inte plockar tunnvis med bär och svampar men det jag samlar ihop i granskogens sus och på tungtrampad mosse vill jag göra något gott av. Så - helt i stil med Monica Ahlberg - ger jag hallonen lite extra skjuts med hjälp av aprikoser. De torkade aprikoserna köpte jag förstås i butiken.

I boken Bröd och marmelad, som Monica Ahlberg skrivit med bagarna Fredrik Frankenberg och Erik Olofson, tipsar hon om den goda och estetiskt tilltalande varianten på hallonmarmelad där man grundar med ett lager aprikosmarmelad. Gott och mycket vackert - om man häller upp på glasburk. I år landade min i tråkiga plastburkar.

Den här kombinationen är faktiskt suveränt njutbar
Bild ur boken Bröd och marmelad, Prisma 2000
Ett vackert skördetyg som äntligen monterades på stolarna igår

No comments:

Post a Comment