4 August 2013

Kombinera mera

Ibland då jag står framför godishyllan i butiken och drabbas av beslutsångest så brukar jag ta till klassikern - en Pätkis, en Suffeli och en DaCapo. Det blir lika bra varje gång. Samma strategi funkar då jag velar i kaféet. Finns det lemon drizzle så tar jag det.

Lemon drizzle är en kaka som hör till utbudet i många kaféer och 'tea shops' i den engelska övärlden.  Det är en härlig kaka som kombinerar sötma och syra - engelsmännen talar om 'tartness'. En bra lemon drizzle ska vara saftig och så syrlig att det pirrar i smaklökarna bak på tungan då man tuggar i sig en bit. Saftigheten kommer av att man stänker generöst med citronsaft och socker över kakan då den fortfarande är litet ljummen.

Många recept använder 'self-raising flour' som är ovanligt här hemma. Jag använde knappt två teskedar bakpulver till receptets 275 gram mjöl och det blev bra i dagens kombination av citron och svarta vinbär. Jag lade till ett par deciliter bär i smeten för de duger till så mycket mera än den obligatoriska saften. Du ska inte mobba dina svarta vinbär, sylt på svarta vinbär är underbar till smältande vaniljglass och nystekta plättar.

Men idag är det kaka som gäller.

Använd råsocker i glasyren så blir det knastrigare

No comments:

Post a Comment