17 June 2013

Jo, jag är det

Ett program som heter Tankar för dagen ger upphov till vissa förväntningar, jag förväntar mig något i stil med Vegas Andrum. Men livsvisdomarna och de välmenande råden uteblev idag. Istället luftade Jenny Jägerfeld sina tankar om särskrivning. Butikens tavla med bilder över 'vår kassa personal' och skylten som annonserar godiset 'skum tomte' ger upphov till allt från glada fniss till irritation och överlägsna flin.

Och jag känner igen mig. Jag är en språkpolis, dock inte i uniform och med batongen i näven. Nej, jag är diskret och civilklädd men ständigt alert. Och jag kan inte hjälpa det. Jag förväntar mig att den som sätter penna till papper eller finger till tangentbord för att dela information och tankar med sin omgivning tar sitt ansvar som språkanvändare för språket är viktigt för språket är makt. Därför bör man hantera det varsamt.

Det är inte bara jätte viktigt. Det är jätteviktigt.

No comments:

Post a Comment