20 February 2013

Sportlov minus socker

Sportlovet är en bra tidpunkt att komma tillrätta med sitt sockerberoende. Jag hör till kategorin 'junkie' då det gäller sötsaker. En vän uttryckte det på följande sätt: "For a person with a culinary bent you have terrible taste in sweets." Och det stämmer. Min hjärna är riggad för sockerintag och det mesta duger; utom choklad där det fina kakaosmöret ersatts med annat fett eller gelégodis som ser ut att komma från framtiden.

Men nu ska jag ta kontroll och städa upp bland ovanorna. Till exempel ska jag tömma plånboken på slantar så jag inte lufsar iväg till godisautomaten så snart min luriga hjärna signalerar att det behövs socker. Vidare ska jag inte baka för mitt höga nöjes skull, endast då det finns ett verkligt gott skäl och kakmonster på jobbet är inte ett sådant. Slutligen ska jag sluta betrakta vänner som väljer en saltbit framom bakelser på caféet som glädjedödande asketer.

Det sista blir svårast för jag kan inte fatta och förstå att somliga inte gillar sötsaker. Det är mig totalt obegripligt. Utomjordiskt.

No comments:

Post a Comment