25 March 2013

Trendsättare

En dag för snart 13 år sedan blev mina föräldrar och jag trendsättare i London. Vi var på väg till Heathrow och hade några timmar att spendera i storstaden så vi kryssade av och an med metron och gjorde små uppstickare här och där. Ett av målen var de fantastiska Food Halls i varuhuset Harrod's. Med picknick-lunchen i väskan sökte vi sedan efter ett bra ställe att äta den. Ute öste regnet ner så någon grön stund i Hyde Park var det inte tal om. Till slut slog vi oss ner på en bänk i den nyss öppnade Jubilee Line-stationen och åt vårt bröd med ost och salami, frukt och yoghurt. Turister och pendlare strömmade förbi men efterhand så samlades också fler och fler tuggande människor omkring oss och då vi gick så fylldes genast våra platser med följande hungriga resenärer.

Igår, vid Bernys i Replot, blev jag trendsättare igen. Färre människor och sittplatser men mera sol och lebensraum. Efter lunchen fick jag kaffet i pappmugg och hittade ett bryggräcke att luta mig mot. I ett nafs började folk tassa runt min utsiktplats och knappt hade jag rest mig så var det upptaget igen.

Skulle det vara skäl att ordna med upphovsrättigheter i fortsättningen?

No comments:

Post a Comment